اصول انتخاب نام تجاری
اصول انتخاب نام تجاری
5/5

انتخاب نام یکی بخش کوچک از برندسازی است!

اگر به فکر ایجاد یک کسب و کار هستید، احتمالاً یکی از مواردی که ذهنتون رو درگیر می کنه انتخاب نام تجاری برای مجموعه است. البته نکاتی که در این مقاله بهش می پردازیم برای انتخاب انواع نام ها، مثل دامنه، نام اکانت اینستاگرام، نام محصولات و . . . کاربرد داره.

اصول انتخاب نام  تجاری بخش کوچک اما مهم از یک برند است. گاهی یک نام چنان به دل و ذهن میشینه که هرگز فراموش نمیشه و احساس خوبی رو منتقل می کنه وگاهی هم ارتباط برقرار کردن با نامی انقدر سخته که چند دقیقه بعد از شنیدن نام کاملاً فراموش میشه. در این قسمت قصد دارم اصول حرفه ای انتخاب یک نام رو باهاتون درمیون بگذارم.

برای انتخاب نام های خوب:

  • کپی نکنید!

خیلی از افراد به نام های خارجی علاقمند هستند و با تغییر جزئی در نام برند، اسم جدیدی ایجاد می کنند. این اشتباه میتواند احساس بد را به مخاطبین آگاه انتقال دهد، چون احساس می کنند این برند هویت و اصالت ندارد و فقط کپی یک برند دیگر است. البته این موضوع در برندهای داخلی هم پیش می آید .در صورتیکه  عیناً نامی را کپی کنید و کمی بلندمدت تر به این موضوع نگاه کنید، در آینده اگر قصد صادرات به کشورهای خارجی را داشته باشید گرفتار قوانین کپی رایت خواهید شد .

  • قبل از انتخاب نام تجاری هویت کسب و کارتون رو بررسی کنید.

برای انتخاب نام نوزاد اولین چیزی که در نظر میگیریم چیه؟ اینکه دختره یا پسر؟ موافقید که میزان مذهبی بودن خانواده هم در انتخاب نام اثرگذار هست؟ (مثلاً خانواده های مذهبی معمولاً به اسم ائمه علاقمند هستند) بنابراین برای انتخاب نام در نظر بگیرید که برندتان چه مخاطبین هدفی دارد؟ کودکان، جوانان یا افراد مسن؟  قشر ضعیف جامعه، افراد متوسط یا لاکچری؟ و…

  • خودتون رو محدود نکنید!

اسمی رو انتخاب کنید که قابل گسترش باشه. چند وقت پیش فروشگاهی رو دیدم که اسمش «خانه لی» بود! با خودم فکر کردم که یعنی فقط شلوار جین در این فروشگاه به فروش می رسه؟ آیا فقط برند «Lee» کار می کنه؟ اگه یه روز بخواد جنس کتان بیاره اسم فروشگاه رو تغییر میده؟؟؟ سعی کنید اسمی رو انتخاب کنید که در آینده بتونید محصولات یا خدمات زیادی اضافه کنید. مثال معروف این نکته، آمازون هست. همانطور که می دونید این برند در ابتدا کارش رو با فروش کتاب آغاز کرد. اگر اسمی انتخاب می کردند که محدود شده به کتاب بود، آیا میتونستند به بزرگترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین تبدیل بشن؟؟

دقت کنید که خودتون رو به مکان هم محدود نکنید، مثلاً من رستورانی بزنم به نام «شب های نوشهر»، بعد از مدتی اگر فردی از اهواز درخواست نمایندگی داشت با نام برند من دچار مشکل میشه. بنابراین خودتون رو به جغرافیا محدود نکنید.

مارتین زولینگ: شما باید از انتخاب نام ‌هایی که شما را از توسعه محصولات جدید برای حضور در بازارهای جدید منع می کند خودداری کنید.

اصول انتخاب نام

  • اسمی رو انتخاب کنید که قابل خواندن، شنیدن و گفتن باشه.

یکی از دوستانم فامیلی جالبی داشت! منظورم از جالب اینه که هر وقت جایی که می رفت و فامیلیش رو می گفت واکنش اول شنونده این بود که «چی؟؟؟ چجوری نوشته میشه؟؟».  خلاصه اینکه از این موضوع خیلی ناراحت بود و در نهایت فامیلیش رو عوض کرد! اسمی رو انتخاب کنید که فک و دهان مردم برای گفتنش قفل نشه.

وقتی اسمی رو انتخاب می کنید حتی به مدل نوشتن اون هم توجه کنید.(هم به فارسی و هم به تایپ انگلیسی برای سایت)

  • حروف هایی مثل «ژ»، «پ»، «خ»،«گ»، «چ» احساس خوبی ندارند، در مقابل «م» ، «ل»، «و»، «ن» آرامش بخش و جذاب هستند. اگر در چشم اندازتان صادرات یا نمایندگی خارجی است بعضی از حروف که در زبان های خارجی وجود ندارند ممکن است دردسر ساز شوند.
  • به معنا توجه کنید.

سعی کنید اسمی رو انتخاب کنید که پشتش معنایی وجود داشته باشه:

بررسی لغت نامه دهخدا و معین میتونه ایده های خوبی بهتون بده. اگر به فکر صادرات هستید بررسی کنید که دچار مشکل نشید. مثل روغن «الموت» که وقتی به عربستان صادر شد کسی ازش استقبالی نکرد. روغن مرگ!! (الموت به عربی به معنای مرگ)

  • نامی رو انتخاب کنید که از نظر حقوقی و اینترنتی مشکلی نداشته باشه. قابلیت ثبت داشته باشه و دامنه سایت، پیج اینستاگرامش و . . . قابل دستیابی باشه.
  • می تونید خلاقیت به خرج بدید و اسم های جدید بسازید.

اخیراً برای انتخاب نام تجاری مجموعه ای که بسته بندی آجیل و خشکبار بود همفکری می کردیم و سعی کردیم که از این اصول پیروی کنیم. اسم هایی مد نظرمون اکثراً ثبت شده بودند. در نهایت اسم «دلموند» رو بررسی کردیم. در لغت نام موند به معنای «حال» بود، و دلموند به معنای «حال دل» انتخاب شد. (البته نام های دیگه ای هم پیشنهاد شد که کارفرما در نهایت این اسم رو انتخاب کردند)

انتخاب نام کار ساده ای نیست و باید با اصولش آشنا باشیم. شاید نشه یک اسم همه ویژگی های بالا رو داشته باشه، بنابراین بررسی کنید کدوم مورد برای شما در اولویت بیشتری قرار داره. ابتدا هویت برندتون رو در نظر بگیرید و بعد نام رو انتخاب کنید. یک نام خوب قطعاً موفقیت یک شرکت رو به تنهایی تضمین نمی کنه، اما میتونه نقش مهمی داشته باشه.

امیدوارم این مقاله بهتون کمک کرده باشه و بتونید از این اصول برای انتخاب نام تجاری خود به درستی استفاده کنید.

لطفاً به این سوالات جواب بدید:

  • آیا نام کسب و کارتون اصول لازم رو داره؟
  • شما ایده ای برای اضافه کردن به این اصول دارید؟
سارا مهدوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت | ورود
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
×